martes, 10 de septiembre de 2013

Rebuig a la manipulació en els mitjans de comunicació



Rebuig a la manipulació  en els mitjans de comunicació.

per: Francesc Costa

Evidentment sempre han existit (exclòs el període de l'anterior règim i incloent els últims 10 anys del mateix )  els mitjans  de comunicació amb una línia editorial dependent , convivien amb els una “mica” més d’independents i pocs d’independents ,  se'ls podria molt bé assenyalar com a mitjans de comunicació  tradicionals. 

Però això en aquests últims anys s’ha sofert un gir periodísticament parlant no gaire positiu,  atès que en l'actualitat  la majoria dels mitjans de comunicació,  inclosos els audiovisuals,  son dependents, es a dir, estan  supeditats a uns grups o interessos concrets. 

Són alguns pocs dels mitjans de comunicació  que independentment de la seva línia editorial  incorporen alhora una determinada pluralitat d’opinió i d’informació,  altres no, estan tancats a la seva línia editorial,  cridant-me l'atenció que en alguns d’aquests mitjans destaca l'accent que darrerament  utilitzen.  Fins aquí no gaire més a dir, son privats , però  sí que em preocupa el fet de que s'ha produït un desequilibri  en el mercat de la comunicació.   Diguem, doncs,  que mitjans de comunicació de línia editorial progressista són minoria aquí i allà.  En el nostre País a  més hi ha els d'editorial eminentment nacionalistes i independentistes (no incloc els digitals , avui sense gaire incidència, no estan a l'abast de molts, d’ aquests molts se n'alimenten únicament dels diguem “tradicionals “i d'aquí  plora la criatura).

Un desequilibri que es fa molt més latent  quan  des d'aquests últims anys  han irromput en l'escenari mediàtic  nous mitjans de comunicació, altres han augmentat més el seu accent específic, s'han creat una multitud de taules de debat a quasi tots els mitjans radiofònics i audiovisuals i a totes hores,  que es converteixen en autèntics i sorollosos  mals shows, sent ben pocs els constructius  i molt menys si a sobre han  evolucionat cap a una línia totalment adoctrinada .  Molts  d'aquests mitjans de comunicació  avergonyirien  al mateix codi deontològic del periodisme, per lo molt lluny que  es trobin del mateix.  Un codi que simplificant-lo  diríem que en principi  i des de la independència,  el seu principal objectiu seria la de proveir d'informació a la ciutadania, perquè aquesta es construeixi de manera autònoma la seva pròpia opinió.

M'estic referint a aquells determinats mitjans de comunicació  que encara que sigui privat, evidentment molt pitjor públic, tant  d'aquí  com d'allà, que apart de emetre en clau eminentment partidista, encara  van molt més lluny,  tot és pràcticament pura manipulació, tot s'utilitza i allò que està fora dels propis interessos partidistes és qüestionat, criticat, rebutjat, fins i tot  gairebé deslegitimat. La finalitat d'aquest perfil de mitjà de comunicació no es altre que:

·         Crear estat d’opinió i mobilitzar el suport a favor dels seus interessos.
·         Que l’audiència o els lectors  facin seu el rebuig a les altres opcions, idees, partits, etc. .
·         Exaltar, accentuar  constantment tot allò que pot afavorir al projecte propi, conjuntament  a un patrioter nacionalisme de visió molt estreta, pobre, local i en ocasions fins i tot miserable.
·         Evitar en el possible notícia que pugui qüestionar o perjudicar el projecte que amb tant afany defensen.

I fins i tot potser no adonant-se,  una gravetat més, que alhora, segurament sense cap intencionalitat, però la realitat és aquesta, és que se generen i alimenten sentiments de rancúnia, ira, menyspreu, enfrontament i humiliació cap  allò  altre que representi  una altra idea, opció, projecte, empresa, manera de ser,  de pertànyer i fins i tot; cultura. 

Aquest tipus de mitjans i de periodisme no aporten res de positiu a la societat en cap aspecte  i òbviament al País , sent més sorprenent que  s'assenyalen les edats autoritzades de determinats programes eminentment polítics i de debat  per una audiència de : +7 o +13,  o  dins d'uns horaris que per descomptat  gens òptims per als nostres joves (després ens queixem de com ens responen),  atès que el contingut  té molt  poc de bon diàleg, de didàctic  i de respecte, sumant-li  a més  una manca de informació veraç i si  d’alta manipulació, demagògia, burla, histrionisme, intolerància, adoctrinament, fervent servilisme,  molta niciesa i fins i tot sovint,  baix nivell.

Provocant que  col -lectius tant nacionals com  internacionals del periodisme manifesten la seva inquietud, així com les seves queixes , no sols com professionals del periodisme  fins i tot en l'aspecte laboral que també els afecta, atesos els seus principis ètics, rebutgen  ser missatgers, servidors,  estan per el bon relat  de la noticia provingui d'on provingui,  una informació veraç , un periodisme mes independent i mes lliure.

Però si ja la manipulació o la intenció de la mateixa, de per si em produeix un rebuig  per entendre-ho com una total falta de respecte envers l'ésser humà, realment el rebuig és total  sobre aquells mitjans  de comunicació que tant si s'edita o emet des del nostre País o des de la resta de l'estat,  tingui com a centre: la manipulació !.  Queda de clar manifest que el periodisme  travessa per una profunda crisi de credibilitat.

No és el més normal trobar mitjans de comunicació d’aquests perfils mediàtics tan accentuats , sobretot si és audiovisual en l’Europa democràtica  i molt menys  de públics, però si hi ha algun privat, no obstant això i sent així, el comportament amb les formes, l’èmfasi,  accent  i el temps de programació que s’inverteix no són el mateixos. S’arriba a la conclusió que aquí, al  nostre estat,  deu ser per una qüestió cultural,  tant d’allà com d’aquí,  que alhora  possiblement és la   causa d'una  dolenta  interpretació de la democràcia,  tot val  i que  paral·lelament  provoca  un cert dèficit democràtic,  que com a resultat be la disbauxa  i pel que es desprèn caldria afegir un estrany concepte de l'estat, de País, de la seva realitat cultural i territorial ,  tot una  gran barreja gens positiva per a un País que pretén ser modern, avançat i democràtic. 

La democràcia té aquests avantatges, s’accepten mitjans privats de comunicació  dins del perfil  que provoca aquest escrit, entenent que són concessions dels governs democràtics al neoliberalisme (que són de difícil entendre per a qualsevol demòcrata amb sentit d’estat, més quan  aquests mitjans de comunicació poden rebre subvencions i a sobre per més inri, se'ls ofereix un cert poder, com també  sens dubte poden soscavar el sistema democràtic), una feblesa d'una mal entesa democràcia i per lògica falta de convicció de la mateixa, atès que s'arriba pagant.  Existeixen mitjans reguladors i de control (el problema sorgeix quan un  es pregunta: qui regula el regulador?), aquests mitjans de comunicació una darrere l'altra es salten les normatives, tot sembla vàlid per assolir el objectiu  i no és així, no ho hauria de ser. Les penalitzacions  haurien de ser molt exemplars, econòmiques i arribar-se al tancament temporal o definitiu,  ja que  atempten contra la ciutadania, a l’equilibri i al mateix orde democràtic.  Entenent que cal una més ferma  regularització, pel bé de la nostra jove democràcia i el País.

Els mitjans de comunicació tots i de manera molt especial  els públics, haurien de ser els instruments que han de mantenir informats els ciutadans lliures, perquè aquests formin lliurement el seu propi estat d'opinió, contribuint-ne  a una  bona salut democràtica i per a l’interès general de la mateixa.  No és democràtic ni és acceptable pel codi deontològic del periodisme (que molts periodistes "professionals" haurien de rellegir-se’l)  que des del mitjà de comunicació només es pretengui afavorir uns interessos determinats i  generar un estat d’opinió, és a dir, tot un instrument al servei d'un determinat poder, partit polític  o govern.

M'entristeix com català i amb sentiments d’identitat  propis  i ciutadà d'aquest país veure al meu mitjà de comunicació públic i nacional de Catalunya   dins del perfil  descrit, d'aquells que em produeixen cert rebuig (No obstant això existeixen dues diferències importants: la positiva són les formes, la negativa és que el mitjà de comunicació públic i nacional de Catalunya ,  és públic).   Lluny de l'alegria, satisfacció i orgull que em va produir l'any 1983 en la seva primera emissió de prova i el 1984 l'emissió definitiva,  sentiments que m'han acompanyat durant uns anys.

Efectivament el proper 11 de setembre farà 30 anys que totes les llars del nostre País van rebre la primera senyal de TV3, va ser per transmetre des del Nou Camp el partit entre el Club de Futbol Barcelona i l’Osasuna(1-0). Les emissions regulars es van iniciar el 1984, el discurs inaugural va córrer a càrrec del  gran actor Joan Pera, tot completament en la nostra llengua; el català!.

A banda d’allò que representava el fet de tenir el nostre País al seu propi mitjà de comunicació nacional i públic , el projecte descansava  sobre tres importants pilars: El lingüístic, cultural i de la cohesió social a l’entorn de un País

Van ser uns bons principis, s’emetien bons programes i els seus informatius tenien una pluralitat i alta qualitat. El fet que el mitjà de comunicació públic entrés en molts de les llars del nostre País va generar una familiaritat amb la llengua, contribuint-ne  a la seva normalitat , així com també a una determinada cohesió social.

Lamentablement en l'actualitat la idea original del per què es va crear l'ens públic en l'any 1983, ha saltat pels aires ja que dels pilars de la llengua, de la cohesió social i de la cultura, tant sols  queda el de la llengua, així i tot  ha perdut mercat plural, el pilar de la cultura mai no es va consolidar i, respecte a la cohesió social,  més fragmentada que mai. La causa és ben senzilla com real; l'abandonament i la no consolidació del projecte inicial   i un ferri descarat  partidisme.

El mitjà de comunicació nacional i públic de Catalunya s'ha transformat  en un autèntic i poderós  instrument del nacionalisme e independentisme, convertint  l’ens públic   un efecte nociu per la qualitat democràtica i l’equilibri del nostre País,  atès que únicament informa  i transmet opinió des d'una  única òptica; la nacionalista i  amb una clara intencionalitat propagandística d'influenciar en l'estat d'opinió i amb la creació de climes que acaben sent-les  favorables , tota una utilització i manipulació des d'un mitjà públic.  I  alhora també implícitament i explícitament perjudiquen i  molt  qualsevol altre opció política, pensament, expressió, ideologia o alternativa  no coincident amb la idea que des del mitjà de comunicació públic es transmet . Tot aquell que  no convergeix  amb aquesta,  és desqualificat, menyspreat i  posant en dubte el seu sentiment  de catalanitat i el  democràtic.  Les expressions  democràcia, llibertat i dignitat són reiteradament emeses  a través del mitjà de comunicació nacional i públic i molts dels que intervenen  en el mateix amb una lleugeresa que esparvera.

Molt bé se li podria aplicar a la CCMA  la cita bíblica (lucas 6,41-42) "veus la palla en ull aliè i no veus la biga en el teu ull propi", realment és així.

La fórmula  en la qual lamentablement transmet el mitjà de comunicació públic de Catalunya  s'assembla a unes passades èpoques fosques  del nostre continent i possiblement en l'actualitat  a  altres  indrets,  però no de l'Europa democràtica.  La sorpresa davant de tanta gosadia  és gairebé total  i diu molt poc a favor dels governants  i d’un País tenir un mitjà de comunicació nacional i públic que el que no transmet és des de la  neutralitat, tot lo contrari,   ¡ recordant que el que es pretenia  era semblar-se a la BBC ! 

Estranya que, bé per part de un  sector de la influent societat civil catalana, dels partits polítics perjudicats o no,  de part del món cultural,  que  per un mínim  sentit de justícia política  i de  salut democràtica,  davant d'aquest fet únic de gairebé  de  “carte Blanche”  i fustigació mediàtica que s’està produint des de l’ens públic,  que ha creat  en una bona part de la nostra ciutadania un estat de gairebé  imbuïts pel nacionalisme i independentisme, com a conseqüència d'anar transmetent de manera reiterativa  diverses peces musicals dins del mateix  gènere.  Que cap dels esmentats grups amb sentit comú democràtic i de País  els advertís igual que la Deessa Circe a Odiseo (Ulises),  del perillós que és escoltar el cant de sirenes, caure en la seva seducció  i el molt mal despertar per a aquells seduïts i sens dubte per el resta.

La CCMA, no es un empresa de comunicació  privada amb una línia editorial concreta, es un mitjà de comunicació  i públic.   No és admissible,  no hauria de ser-ho,  que el mitjà de comunicació nacional i públic  de Catalunya  serveixi per beneficiar una única idea, tot ben al contrari:  s'ha d'utilitzar per beneficiar  a tota la ciutadania, per oferir-les  els instruments per millorar-los  com a ciutadans, democràticament, socialment, culturalment i lingüísticament i això únicament ho pot fer un mitjà de comunicació públic.